Kleur: Sober
Stijl: Abstract expressionisme
Techniek: Olie op doek
Deze Gentse schilder les aan de Academie van Gent bij Jos Verdegem en vervolmaakt zijn opleiding in Parijs (1951) en Italië (1952).
Aanvankelijk kiest hij voor een karakteristieke Vlaamse neo-expressionistische stijl. In 1958 creëert hij – onder impuls van zijn vriend Maurice Schelck – zijn eerste abstracte werk. Zijn abstractie is lyrisch, duister en somber in hoofdzakelijk sombere kleuren. Wazige vormen en bogen doorsnijden en overdekken elkaar. Het lijken schelpen of reminiscenties aan de natuur, zoals heuvels of vergezichten. In deze vroege abstracte werken legt hij door middel van een rode vlek een ankerpunt voor de zoekende toeschouwer. Bij de werken die Fine-Art-Consult aanbiedt, bevindt zich een kunstwerk met deze zeer herkenbare rode vlek. Het schilderij kan daarom omstreeks 1958 worden gedateerd.
Na een existentiële crisis stopt Noël Vermeulen tijdelijk met schilderen en raakt hij in de jaren ’70 in de ban van Serge Poliakoff. Hierdoor evolueert hij in 1972 naar de geometrische abstractie. Geometrische constructies creëren een poëtisch lappendeken van emoties in kleur en vorm.
In 1970 vindt in Passage 44 in Brussel een retrospectieve plaats. Werken van Noël Vermeulen zijn terug te vinden in het Museum voor Schone Kunsten in Doornik en het Gemeentelijk Museum van Elsene.